کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

بریس زانو برای کاهش درد آرتروز زانو آرتریت روماتوئید

بریس زانو برای کاهش درد آرتروز زانو آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یکی از انواع بیماری های خود ایمنی هست که بدن به اشتباه به خودش آسیب میزند با آرتریت روماتوئید مفاصل بدن مثل زانو دچار التهاب شدید می شوند و باعث درد و علائم شدید شبیه به آرتروز زانو می شود.تفاوت آرتریت روماتوئید با آرتروز زانو این است که در این نوع بیماری ممکن است هر دو مفصل زانو دچار آسیب شود. بریس های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام نسبت به شدت آرتروز یا آرتریت و یا حتی مشکلات دیگری مثل پارگی ACL جهت تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آرتروز زانو، یکی از بیماریهای رایج در زانو است که علائم زیر را به دنبال دارد.

  • زانوی شما سفت است. به خصوص زمانی که صبح از خواب بیدار میشوید.
  • زانوی شما همیشه درد دارد.
  • زانوی شما بعد از انجام فعالیتهای مختلف متورم شده است.
  • در هنگام خم و راست کردن زانوی خودتان، صدا میشنوید.
  • گاهی اوقات احساس میکنید که زانوهای شما قفل شدهاند و حرکت نمیکنند.

آرتروز زانو یک بیماری خاص است که در آن غضروف بین مفصل زانو شروع به فرسوده شدن یا شکسته شدن میکند. آرتروز زانو میتواند در طول زمان باعث ایجاد تورم، درد و کاهش دامنه حرکتی زانو شود. متاسفانه، این بیماری میتوانید زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و اجازه انجام کارهایی که دوست دارید را به شما ندهد.

اگرچه بهترین روش برای درمان آرتروز زانو، ورزش و فیزیوتراپی است؛ اما بریس زانو میتواند به شما کمک کند تا درد کمتری داشته باشید.

انواع بریس زانو برای آرتروز

بریس زانو sleeves برای درد زانو

بریس زانو از نوع اسلیو(sleeves)، کمترین حمایت را برای آرتروز زانو ایجاد میکنند. این نوع بریس زانو برای افرادی که دارای آرتروز بسیار خفیف هستند، مورد استفاده قرار  میگیرد. بریس sleeves، کمی فشار بر روی اطراف زانو وارد میکند و میتواند باعث کاهش درد و تورم شود.

این نوع بریسهای زانو نسبتا ارزاناند و در داروخانهها یا فروشگاههای لوازم پزشکی به فروش میروند.

بریس یا زانو بند لولایی برای درد زانو

بریس لولایی یا زانوبند لولایی حمایت بیشتری نسبت به بریس از نوع sleeves برای زانو ایجاد میکند. وجود لولا در دو طرف زانو، باعث میشود که زانوی شما فقط در یک جهت خم شود. این موضوع درد زانوی شما را کاهش خواهد داد.

زانوبندهای لولایی برای آرتروز، گرانتر از بريسهاي sleeves هستند؛ اما مي توان اين بريسهاي زانو را به راحتي از طريق فروشگاههاي لوازم پزشکی و یا داروخانه پیدا کرد.

بریس یا زانوبند سفارشی زانو

این نوع بریسها، در گروه بریسهای پایه دار زانو قرار میگیرند. بریسهای سفارشی، حمایت کننده زانو هستند و متناسب با ارگونومی زانوی بیمار طراحی و ساخته شوند.متخصصین ارتوپدی فنی طراحی و ساخت انواع بریس ها را انجام می دهند. بریسهای سفارشی زانو، معمولا برای ورزشکارانی که در معرض آسیب رباط ACL قرار گرفتهاند، مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع بریس، بریس مناسبی پس از انجام جراحی ACL خواهد بود.

بریسهای سفارشی که دارای لولا در اطراف خودشاناند، بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک به صورت سفارشی، ساخته میشوند. به همین خاطر، قیمت بریسهای سفارشی کمی نسبت به قیمت بریسهای معمولی بالاتر است؛ اما معمولا بیمهها، این بریسها را تحت پوشش خودشان قرار میدهند و جای نگرانی نیست.

بریس یا زانوبند آنلودر (unloader brace) برای درد زانو

یکی از انواع بریسهای زانو، بریسهای بدون بار یا بریسهای آنلودر (unloader brace) هستند. این بریسها، بیشترین کاربرد را برای کاهش درد آرتروز زانو دارند. با توجه به اینکه آرتروز زانو، بیشتر یک طرف از زانو را تحت تاثیر قرار میدهد، این بریس میتواند برای کاهش بار در قسمت آسیبدیده مورد استفاده قرار گیرد. با کاهش بار وارد شده به زانوی آسیبدیده، درد کاهش پیدا میکند و ناحیه آسیبدیده سریعتر درمان خواهد شد.

بريسهاي آنلودر زانو يا تخليهکننده، بايد توسط ارتوپدی فنی یا فیزیوتراپیست اندازهگيري شوند تا به طور دقيق بر روي زانو نصب گردند. بريسهاي تخليهکننده مي توانند به صورت سفارشي طراحي و ساخته شوند. بيشتر بيمهها، هزينه مربوط به خريد بريسهاي آنلودر را پوشش میدهند.

بریس مدل OA Breg Z-12

بریس مدل OA Breg Z-12

هدف این بریس : این نوع بریس برای آرتریت یا آرتروز با درد خفیف تا متوسط

Breg Z-12 OA یک بریس برای بیمار با سبک زندگی فعال است که به دلیل بیثباتی رباط ACL و LCL و MCL استفاده می شود. این نوع زانوبند دارای یک صفحه قابل تنظیم است که به بیمار اجازه میدهد تا با کشیدن یک اهرم، تنظیمات مربوط به تخلیه بار یا فشار را افزایش یا کاهش دهد.

زانوبند مدل Breg Z-12 سبکترین بریس تولید شده برای زانودرد است. این بریس زانو، برای افرادی که فعالیتهای ورزشی مختلف از جمله فعالیتهای ورزشی حرفه ای دارند بسیار مناسب است.

 

بریس یا زانوبند مدل Breg Duo

بریس یا زانوبند مدل Breg Duo

هدف: برای آرتریت یتا آرتروز با درد خفیف تا متوسط

بریس DUO یک بریس با وزن سبک است که میتواند به صورت دستی تنظیم شود. این بریس میتواند بخش آسیبدیده زانو را که نیاز به تحمل وزن زیادی دارد را با برداشتن بار، ترمیم کند. این نوع بریس زانو برای فعالیتهای کم تا زیاد و افرادی که دارای ورزشهایی که زانو درگیری زیادی دارد مناسب است.

بریس زانو یا زانوبند مدل Ossur Rebound Dual

بریس زانو یا زانوبند مدل Ossur Rebound Dual

هدف: آرتریت یا آرتروز زانو خفیف تا متوسط

زانوبند Rebound DUAL میتواند باعث حمایت از ناپایداریهای رباطها در زانو شود. همچنین، این زانوبند برای درمان آرتروز بسیار مناسب است. این بریس زانو، مناسب فعالیتهای کم تا زیاد و همچنین، ورزشهای خاص است. امکان تنظیم و اصلاح این بریس زانو وجود دارد.

 

بریس زانو یا زانوبند مدل Breg Legacy Thruster

بریس زانو یا زانوبند مدل Breg Legacy Thruster

هدف: برای آرتریت یا آرتروز زانو با درد متوسط تا شدید

Legacy Thruster یک بریس زانو با وزن کم است که برای افرادی که باید در طول روز فعالیتی حرکتی یا ورزشی زیادی دارند، بسیار ایدهآل و مناسب است. این نوع زانوبند، بیشتر برای افرادی که دارای آرتروز زانو هستند، ولی بیثباتی زانو ندارند، مناسب است. این بریس زانو هم از بریس های قابلیت تنظیم است و میتواند برای افرادی که در ورزشهای خاص مانند تنیس، گلف و پیادهروی، فعالیت دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

بریس زانو تنها بخشی از پازل درمان درد های زانو است

استفاده از بریس زانو برای افرادی که دارای آرتروز زانو هستند، بسیار مفید است اما کافی نیست! بریسهای زانو میتوانند باعث کاهش درد و تورم، بهبودی زانودرد شوند و شما را به فعالیتهای روزانه قبلی خودتان بازگردانند. با این حال، بریس زانو نباید به عنوان تنها درمان برای آرتروز زانو مورد استفاده قرار گیرد.

ثابت شده است که ورزش میتواند بهترین درمان برای مدیریت آرتروز زانو در افراد باشد. یک فیزیوتراپیست باتجربه، میتواند با دادن برنامه ورزشی تخصصی به افراد دارای آرتروز زانو، فرآیند درمان با آرتروز زانو را تکمیل کند.

اگر آرتروز زانو، شما را از انجام کارهایی که دوست دارید، منع میکند و فکر میکنید که یک بریس سفارشی میتواند برای بهبود مشکل شما، عالی باشد؛ میتوانید با مشورت یک متخصص فیزیوتراپیست، بهترین بریس را برای زانوی خودتان انتخاب کنید.