منظور از شانه ی یخ زده چیست؟

طی شانه ی منجمد یا یخ زده ، درد و سفتی به آرامی در شانه ایجاد می شود.شانه ی منجمد ، که به آن کپسولیت چسبنده ( کپسولیت، به معنای کپسول ملتهب می باشد) نیز می گویند ، عارضه ای است که شامل درد و سفتی در مفصل گوی و کاسه ای شانه (مفصل گلنوهومورال) می شود. این عارضه معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود و می تواند استفاده ی کاربردی از بازو را برای شما محدود سازد. درد در شانه و سفتی شانه ی منجمد ممکن است دسترسی بازو به سر را با مشکل مواجه کند.

افراد مبتلا به دیابت ، بیماری های تیروئیدی و برخی بیماری های دیگر، به ویژه در معرض ابتلا به شانه ی منجمد هستند و جالب است بدانید که احتمال ابتلای زنان به این عارضه، بیشتر از مردان است. این حالت بیشتر در افراد بالای چهل سال شیوع دارد.

علائم و نشانه های شانه ی یخ زده

علائم شانه ی منجمد عبارتند از:

• دامنه ی حرکتی محدود در مفصل گلنوهومرال
  • درد در سراسر شانه که ممکن است کسل کننده یا درد آور باشد و ممکن است حتی به بالای بازوی شما نیز برسد
  • دردی که حتی با حرکات کوچک نیز فرد را آزار می دهد

این علائم و نشانه ها می تواند انجام فعالیت های ساده مانند کنار گذاشتن ظروف یا شانه کردن موها را برای شما سخت و دشوار سازد. ممکن است برای بستن روسری یا برداشتن کیف پول خود از جیب پشتی تان ، در پشت دست خود، سفتی و درد شدیدی را حس نمایید. بستن کمربند نیز ممکن است برای شما دردناک باشد.

توجه داشته باشید که علائم و نشانه های شانه ی منجمد به دلیل ضعف نیست ، بلکه ناشی از سفتی واقعی مفصل است. در واقع، شما نه تنها نمی توانید بازوی خود را بالا بیاورید ، بلکه اگر شخص دیگری نیز تلاش کند ، نمی تواند آن را بلند کند. اغلب ، شانه ی منجمد به خودی خود و بدون درمان از بین می رود. پیشرفت معمولی در بیمار، در سه مرحله انجام می شود:

• مرحله ی انجماد: هنگامی که درد و حرکت محدود شروع می شود
  • مرحله ی منجمد: هنگامی که حرکت به شدت محدود می گردد
  • مرحله ی ذوب شدن: هنگامی که شانه شروع به شل شدن می کند

با این حال ، رسیدن به مرحله ی ذوب شدن حتی سال ها نیز طول می کشد ، بنابراین بهتر است به دنبال درمان باشید نه اینکه تنها به انتظار بهبودی بنشینید.

دلایل بروز شانه ی یخ زده

علت یا علت های بروز شانه ی یخ زده هنوز مشخص نیست ، اما این بیماری اغلب، با یک بیماری سیستمیک مرتبط است ، از جمله:

• بیماری های تیروییدی
  • بیماری آدرنال
  • بیماری قلبی و ریوی
  • کلسترول بالا

همچنین، با آسیب به مفصل در اثر آسیب یا سایر مشکلات شانه نیز همراه است ، مانند:

• شکستگی
  • در رفتگی
  • آسیب های ماهیچه ای یا آسیب های بافت همبند
  • آرتروز
  • تاندونوپاتی روتاتور کاف (آسیب به تاندون های عضلات نگهدارنده ی مفصل شانه که اطراف آن را احاطه کرده اند)
  • تاندونیت کلسیفیک (التهاب تاندودن به همراه رسوب کلسیم)

شانه ی منجمد مربوط به هر یک از این علت های ثانویه ربط داده می شود. در برخی موارد ، این بیماری می تواند بدون هیچ گونه بیماری یا صدمه ای رخ دهد و در این حالت، شانه ی منجمد اولیه یا "ایدیوپاتیک" محسوب می شود.

تشخیص شانه یخ زده

در واقع شما برای تشخیص دقیق مشکل شانه ی خود، باید به یک پزشک متخصص ارتوپدی یا یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایید، اما جالب است بدانید که شما می توانید با یک خودآزمایی ساده نیز این مسئله را که آیا به شانه ی منجمد مبتلا شده اید یا خیر دریابید.
نحوه ی خودآزمایی به شرح زیر است:

خودآزمایی برای تست شانه یخ زده

برای انجام خودآزمایی ، جلوی آینه بایستید یا از کسی بخواهید شما را نگاه کند.

1.به آرامی هر دو دست خود را در مقابل خود و تا بالای سرتان، بالا بیاورید. اگر به شانه ی منجمد مبتلا باشید ، ممکن است آن بازو، کمی بالاتر از حالت موازی با زمین متوقف شود ، زائده ی روی شانه و شانه ی شما به طور غیرطبیعی به سمت گوش شما بالا می رود و حرکت ممکن است سبب بروز درد در مفصل شانه شود. به آرامی بازوهای خود را پایین بیاورید.

2.به آرامی بازوی خود را به سمت بیرون بلند کنید. اگر شانه ی شما فقط در همان سطح موازی با سطح زمین بالا می رود ، و اگر دردناک است ، ممکن است به شانه ی منجمد دچار شده باشید. شانه ی شما نیز ممکن است مانند آزمایش حرکت قبلی به سمت گوش شما حرکت کند.

3.هر دو بازو را تا پهلو بیاورید و آرنج خود را تا نود درجه خم کنید. در حالی که آرنج های خود را در دو طرف خود قرار داده اید ، بازوها را به سمت بیرون بچرخانید. این جهت حرکت را گردش خارجی می نامند. اگر شانه ی منجمد دارید ، قسمت دردناک تا ناحیه ی بدون درد بازوی شما، به بیرون نمی چرخد.

تشخیص شانه یخ زده در مرکز فیزیوتراپی

تشخیص شانه یخ زده

اگر خودآزمایی نشان می دهد که به شانه ی یخ زده مبتلا هستید ، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در این باره مشورت نمایید. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص دقیق شانه ی منجمد وجود ندارد و حتی در آزمایش اشعه ایکس یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز نشان داده نمی شود. با این حال ، ممکن است این نوع آزمایش های تصویربرداری برای رد سایر دلایل احتمالی، از سوی پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست، برایتان تجویز گردد.
تشخیص شانه ی منجمد معمولاً با مشاهده ی دامنه ی حرکتی در شانه ، با توجه به دو نوع دامنه ی حرکتی مختلف انجام می شود:

• دامنه ی حرکتی فعال این است که چقدر می توانید یک قسمت بدن را به تنهایی حرکت دهید.
  • دامنه ی حرکتی غیرفعال این است که شخص دیگری، چقدر می تواند آن قسمت از بدن شما را حرکت دهد.

بسیاری از دلایل درد در شانه، از یک محدودیت در دامنه ی حرکتی فعال ناشی می شود ، اما با شانه ی منجمد ، به طور غیرفعال نیز محدود می شود.

با تشخیص و درمان در مرحله ی انجماد ، ممکن است بتوانید از پیشرفت این عارضه جلوگیری کرده و زمان درد و محدودیت های عملکردی خود را کوتاه نمایید.

فیزیوتراپی برای شانه ی یخ زده

فیزیوتراپی برای شانه ی یخ زده، معمولاً شامل تمریناتی است که به کاهش درد و احتمالاً، بهبود دامنه ی حرکتی شانه کمک می کند.
به طور معمول ، وقتی به شانه ی منجمد مبتلا می شوید ، قدرت بدنی شما در ناحیه ی شانه تحت تأثیر قرار نمی گیرد ، اما فیزیوتراپیست شما ممکن است با شما همکاری کند تا به شما در بهبود تحرک عملکردی بازویتان کمک نماید.
داروهای ضد التهابی و تزریق کورتیکواستروئید نیز ممکن است برای تسکین درد توصیه شود. استفاده از کیسه ی یخ به مدت پانزده دقیقه به صورت یک یا چند مرتبه در روز نیز ممکن است مفید باشد. جراحی برای شانه ی منجمد به ندرت مورد نیاز است ، اما در برخی موارد، یک گزینه ی ضروری می باشد.
شانه ی منجمد اغلب در اثر بی حرکتی طولانی مدت در پی آسیب ایجاد می شود. اگر دچار آسیب دیدگی در ناحیه ی شانه شده اید که نیاز به بی حرکتی دارد ، با پزشک خود در مورد تمریناتی که برای حفظ دامنه ی حرکتی مفصل خود ضروری است، حتما مشورت نمایید.

جمع بندی

شانه ی منجمد می تواند یک تجربه ی دردناک و خسته کننده برای شما باشد ، اما بسیاری از افراد با دریافت کمی راهنمایی از پزشکان متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست ها می توانند به سرعت بهبود یابند. اگر شک دارید که دچار شانه ی منجمد شده اید یا خیر ، حتما در اسرع وقت، به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا بتوانید از درد و محدودیت هایی که ممکن است چه بسا تا چندین سال نیز گریبان شما را بگیرد، پیش گیری نمایید.