کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

تست های رباط زانو برای تعیین دلایل بروز زانو درد

تست های رباط زانو برای تعیین دلایل بروز زانو درد

اگر شما هم مانند خیلی از افراد، به زانو درد دچار هستید، ، پزشک یا فیزیوتراپیست شما، ممکن است تست های مخصوصی را روی زانوی شما انجام دهد تا مشخص گردد آیا پیچ خوردگی رباط است که سبب بروز مشکل و درد در زانوی شما شده است یا این که علت دیگری دارد. تست های ویژه ی زانو، بر روی رباط های گوناگون زانو فشار وارد می کند و یکپارچگی آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد تا به تشخیص زانو درد و در نهایت، درمان و توانبخشی آن به فرد کمک نماید.

رباط های مفصل زانو

آناتومی رباط های مفصل زانو

مفصل زانو توسط چهار رباط مهم تثبیت می گردد. این رباط ها عبارت هستند از: رباط صلیبی قدامی ، رباط صلیبی خلفی ، رباط جانبی داخلی و رباط جانبی خارجی هستند.

هر کدام از این چهار رباط، به صورت جداگانه از بروز حرکت های بیش از حد در ناحیه ی زانو جلوگیری می کنند. رباط صلیبی قدامی از سر خوردن قدامی بیش از حد ساق پا در زیر استخوان ران جلوگیری به عمل می آورد. رباط صلیبی خلفی از حرکت بیش از حد ساق پا در زیر استخوان ران جلوگیری می نماید. رباط جانبی داخلی شما، مانع از به بیرون متمایل شدن بیش از حد استخوان درشت نی شده و از صرف نیروی اضافی خارج از ناحیه ی زانو جلوگیری می کند. رباط جانبی خارجی شما از متمایل شدن بیش از حد استخوان درشت نی به سمت داخلی جلوگیری به عمل می آورد و همچنین، از نیروی بیش از اندازه ای که از قسمت داخلی زانو به فرد وارد می شود، محافظت می کند.

در صورت آسیب دیدگی ، زانوی شما در جهتی که رباط آسیب دیده تثبیت شده است، ناپایدار خواهد شد. اگر شما مشکوک به این موضوع هستید که رباط زانویتان آسیب دیده است ، باید حتما در اسرع وقت، با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا وی، تصویر و نمای دقیقی از وضعیت تان را به شما ارائه دهد و بسته به نظر وی، روند درمانی متناسب با شرایط خود را شروع نماید. p>شما می توانید بجای مراجعه به یک پزشک متخصص، از طریق شرکت در یک جلسه ی فیزیوتراپی نیز زانوی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. فیزیوتراپیست ممکن است تست های ویژه زانو را برای بررسی سلامت رباط های زانو انجام دهد.

انواع تست های رباط های زانو

 تست های رباط های زانو

تست drawer رباط صلیبی قدامی

تست drawer قدامی برای ارزیابی میزان و کیفیت یکپارچگی رباط صلیبی قدامی (ACL) مورد استفاده قرار می گیرد. این رباط وظیفه دارد تا از سر خوردن استخوان ساق پا در زیر استخوان ران جلوگیری نماید.
تست دراور قدامی، با دراز کشیدن به پشت و با خم شدن زانو انجام می گیرد. شخص دیگری، استخوان درشت نی فرد را درست در پشت زانو گرفته و به آرامی آن را به جلو می کشد. حرکت بیش از حد استخوان درشت نی در زیر استخوان ران نشان می دهد که نتیجه ی تست دراور قدامی، مثبت است و احتمال پارگی رباط صلیبی قدامی وجود دارد.

تست drawer رباط صلیبی خلفی

تست  drawer خلفی، میزان و کیفیت یکپارچگی رباط صلیبی خلفی (PCL) را ارزیابی می کند. این رباط وظیفه دارد تا از لغزش استخوان ساق پا در زیر استخوان ران جلوگیری به عمل آورد.
برای انجام تست دراور خلفی ، فیزیوتراپیست زانو را تا اندازه ی نود درجه خم شدگی قرار می دهد و بیمار را به پشت خوابانده و پای وی را روی میز به صورت ثابت نگه می دارد. بخش قدامی استخوان درشت نی را نیز روی غشای درشت نی می گیرد و با نیرویی ثابت آن را رو به جلو (جابجایی درشت نی در عقب) فشار می دهد. اگر استخوان ساق پا، بیش تر از حالت عادی حرکت کند (در مقایسه با پای بدون آسیب)، آنگاه نتیجه ی تست دراور خلفی مثبت می باشد. مثبت شدن نتیجه ی تست دراور خلفی نشان دهنده ی بروز پارگی یا آسیب در رباط متقاطع خلفی است.

معرفی مطلب مرتبط

مطلب مرتبط دیگری با موضوع  تست های ویژه در اندام تحتانی بدن نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

تست استرس والگوس

تست والگوس یا تست استرس والگوس، در واقع میزان متمایل شدن رباط جانبی داخلی (MCL) به سمت بیرون را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. برای انجام این تست، فیزیوتراپیست زانو را در حالت سی درجه خم شدگی قرار می دهد. در حالی که فیزیوتراپیست زانو را تثبیت می نماید ، مچ پا را نیز ثابت نگه می دارد ، سپس محکم به قسمت بیرونی زانو فشار وارد می کند. اگر حرکت و جابجای رو به خارج زانو در قسمت داخلی مفصل، بیش تر از حد طبیعی باشد (در مقایسه با پای بدون آسیب) ، نتیجه ی تست استرس والگوس،  مثبت است. مثبت شدن نتیجه ی تست استرس والگوس، نشان دهنده ی بروز پارگی در رباط جانبی داخلی است.
اگر رباط جانبی داخلی آسیب ببیند ، اغلب هنگام انجام تست استرس والگوس، فیزیوتراپیست یک "توده" را در محل احساس می کند.

تست استرس واروس

تست واروس یا تست استرس واروس، میزان متمایل شدن رباط جانبی خارجی (LCL) به سمت داخل را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. برای انجام این تست، زانو را در سی درجه خم شدن قرار دهید. در حالی که فیزیوتراپیست، زانو را تثبیت می کند ، مچ پا را نیز به این ماجرا اضافه می نماید. اگر حرکت و جابجایی مفصل زانو بیش تر از حد طبیعی افزایش یابد (در مقایسه با پای بدون آسیب) ، نتیجه ی تست استرس واروس، مثبت خواهد شد. فیزیوتراپیست باید متوجه ضربه زدن به قسمت بیرونی مفصل زانو بشود. در صورت بروز صدمه یا پارگی در ناحیه ی رباط جانبی خارجی ، در بسیاری از مواقع، فیزیوتراپیست یک "توده" را در محل احساس می کند. این توده نشان دهنده ی بروز پارگی در ناحیه ی رباط جانبی خارجی می باشد.

اگر فیزیوتراپیست تشخیص دهد که نتیجه ی هر یک از این تست های تعیین کننده ی علت های بروز زانو درد که تاکنون گفته شده است، برای پارگی رباط مربوطه مثبت هستند ، فرد مورد تست قرار گرفته می تواند روند درمان را شروع نماید ، اما ممکن است فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص برای اطمینان خاطر خودش و رد احتمال بروز پیچ خوردگی ، یک تست  ام آر آی نیز برای فرد تجویز نماید.

رگ به رگ شدن شدید در ناحیه ی رباط زانو ممکن است حتی نیاز به جراحی نیز داشته باشد ، اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که گذراندن دوره ی فیزیوتراپی قبل از عمل جراحی، می تواند مزایای مثبتی را برای فرد به ارمغان بیاورد.

نتیجه

اگر شما از ناحیه ی زانو آسیب دیده اید ، این را بدانید که می توانید از خدمات فیزیوتراپی استفاده کنید تا به شما در بازگرداندن حرکت طبیعی به مفصل هایتان کمک نماید. فیزیوتراپیست شما ممکن است تست های ویژه ی زانو را که طبق مطالب گفته شده در بالا، برای ارزیابی رباط های اطراف زانو کاربرد دارد، برای شما انجام دهد. اگر فیزیوتراپیست شما مشکوک به پارگی رباط در اطراف زانوی شما به میزان قابل توجهی باشد، ممکن است به شما توصیه کند که برای ارزیابی کامل وضعیت خود با یک جراح ارتوپد نیز مشورت نمایید.