کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

برای ارگونومی بهتر بدن ایستاده کار کنیم یا نشسته ؟

برای ارگونومی بهتر بدن ایستاده کار کنیم یا نشسته ؟

در این مقاله قصد داریم در مورد خرید میز ایستاده صحبت کنیم و از نزدیک با اهمیت خرید میز ایستاده آشنا شویم. ارگونومی یک علم و یک تجارت بزرگ در جهان است. شرکت‌های بی‌شماری وجود دارند که صندلی‌ها، میزها، کیبوردها، ماوس‌پدها و موارد مشابه دیگر را توسعه و بازاریابی می‌کنند و شعار مشترک تمام آن‌ها تنها یک جمله است: ایجاد محیط کار و ابزار کار سالم‌تر. خرید محصولاتی که با آناتوم بدن انسان سازگار بوده و از سلامت ستون فقرات، مفاصل، تاندون‌ها و استخوان‌ها به بهترین نحو ممکن مراقبت کند، همواره یکی از دغدغه تمام افرادی است که به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند.

 

تجهیزات ارگونومیک

برخی از تجهیزات ارگونومیک هیچ هزینه‌ای را به شما تحمیل نخواهند کرد، مانند قرار دادن صفحه نمایش کامپیوتر خود روی یک جعبه برای تنظیم ارتفاع و قرار دادن افق دید به نحوی که کمترین فشار به مهره گردن شما وارد شود. بسیاری از تجهیزات ارگونومی و استاندارد را با یک هزینه کم می‌توان مهیا کرد، وسیله‌ها و ابزرای مانند صندلی، میز، پد، ماوس و کیبورد.

یکی از جدیدترین و موفق‌ترین محصولات ارگونومیک که به تازگی تولید شده و در همین مدت کم، توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند، انواع میز ایستاده (Standing Desk) است که در محیط‌های کار مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آسیب‌های ناشی از نشستن‌های طولانی مدت را برطرف کند. نشستن‌های طولانی مدتی که منجر به بروز مشکلات سلامتی متعدد می‌شوند، از کمردرد گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی.

تفاوت در نشستن و ایستادن از نظر آناتومی

از نظر تئوری، آناتومی بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که بهینه‌ترین حالت ممکن، زمانی اتفاق می‌افتد که شما در حالت ایستاده هستید. بدون شک بدن انسان برای ایستادن‌های طولانی مدت، بهتر و مناسب‌تر از نشستن‌های طولانی مدت است. زمانی که در حالت نشسته قرار می‌گیریم، مفاصل و استخوان‌های لگن سفت‌تر می‌شوند، پشت و شانه‌های ما بیش از حد کشیده می‌شوند و تمام بدن ما در حالت کشیده و تحت فشار قرار می‌گیرد.

اگر بیشتر در حالت نشسته و بدون تحرک کافی قرار گرفته باشید، ایستادن چندان به مذاق بدن شما خوش نخواهد آمد. زمانی که نشسته‌اید، شیب کمر شما به سمت جلو است و این حالت فشار زیادی را به ستون فقرات کمری، عضلات باسن و عضلات شکمی وارد می‌کند. هرچه بیشتر بنشینید، عضلات شکمی و باسن شما کشیده‌تر و بلندتر خواهند شد.

تمام این مشکلات وضعیتی، نتیجه عدم سازگاری آناتومی بدن شما با حالت نشستن است، گویی که بدن می‌خواهد وضعیت شما را از حالت ایستاده به حالت نشسته برگرداند. انتظار ایستادن بدون مشکل برای مدت طولانی، برای بدنی که به حالت نشستن عادت کرده و سازگار شده است، کمی دور از ذهن است.

عضلات ضعیف و نامتعادل، ناگهان خود را مجبور به تحمل فشارهایی می‌بینند (فشار ناشی از تغییر وضعیت به حالت ایستادن) که احتمالاً قبلاً هرگز با آن‌ها مواجه نشده‌اند و این باعث تشدید دردهایی می‌شود که میز ایستاده برای برطرف کردن آن‌ها طراحی و تولید شده است.

ما برای نشستن یا ایستادن ساخته نشده‌ایم، ما برای حرکت ساخته شده‌ایم! حتی اگر حالت ایستادن سالم و متعادلی داشته باشید، اگر ساعت‌ها بدون تغییر وضعیت کار کنید، میز ایستاده هم دردی از شما دوا نخواهد کرد. افرادی که به ندرت در محل کار خود روی صندلی می‌نشینند، مانند نگهبانان و نانوایان، بیشتر از سایر افراد دچار مشکلات کمردرد هستند.

میز ایستاده ارگونومی

با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه، اگر عضله‌ای به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر منقبض بماند، در نهایت خسته می‌شود. با گذشت زمان، این حالت منجر به درد مزمن و افزایش خطر آسیب‌های حاد می‌شود، زیرا عضله قادر به تحمل بار بیشتر نیست.

احتمالاً از برآیند صحبت‌های مطرح‌شده تا به اینجا، این‌طور به نظر می‌رسد که همه چیز برعلیه میز ایستاده است؛ اما با وجود تمام هشدارها، خرید میز ایستاده همچنان مورد توصیه جامعه پزشکی و فیزیوتراپ‌ها است. خرید میز ایستاده به نفع شما خواهد بود، چرا که ایستادن برای بدن شما بهتر از نشستن است.

سخن پایانی

 

بهترین گزینه برای شما، خرید میز ایستاده‌ای خواهد بود که قابل تنظیم است و می‌تواند ارتفاع دلخواه شما را در اختیارتان قرار دهد. در این مقاله در مورد خرید میز ایستاده صحبت کردیم و از نزدیک با اهمیت خرید میز ایستاده از منظر پزشکی و آناتومی بدن انسان، آشنا شدیم.