کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

درمان نقرس با فیزیوتراپی

درمان نقرس با فیزیوتراپی

نقرس چیست؟

درمان نقرس با فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی موضوعی است که در این مقاله به آن میپردازیم. نقرس نوعی آرتریت التهابی است که در نتیجه اسید اوریک بیش از حد در خون ایجاد می شود. این درد اغلب به عنوان درد سوزشی توصیف می شود. اسید اوریک یک ماده شیمیایی است که هنگام هضم و تجزیه برخی مواد موجود در غذا به نام پورین در بدن ایجاد می شود. حملات در شب اتفاق می افتد و 3 الی 10 روز طول می کشد. طبق تجربه بیماران درد آنقدر شدید است که مفصل نمی تواند کوچکترین لمسی را تحمل کند. حتی وزن ملحفه تخت باعث درد طاقت فرسایی می شود.

نقرس ژنتیکی است و مردان را بیشتر از زنان به نسبت 3 به 1 تحت تأثیر قرار می دهد.جالب است بدانید که نقرس در طول تاریخ به عنوان "بیماری پادشاهان" یا "بیماری ثروتمندان" شناخته شده است.از زمان مصریان باستان. اما نگران نباشید امروزه با پیشرفت علم فیزیوتراپی و تغییر در سبک زندگی این بیماری کاملا تحت کنترل است و جای نگرانی نیست. ما در کلینیک فیزیوتراپی قرار بصورت تخصصی درمان نقرس را انجام میدهیم.

علایم بیماری نقرس:

علائم بیماری نقرس به سادگی قابل مشاهده است.

  • رد مفاصل به خصوص در نیمه شب. (نقرس معمولاً شست پا را درگیر می کند، اما می تواند در هر مفصلی رخ دهد.)
  • التهاب و قرمزی مفاصل.
  • حساسیت به لمس.
  • محدوده حرکتی محدود.

 دلایلی که باعث بیماری نقرس میشود:

دلایلی که باعث بیماری نقرس میشود را جدی گرفته و به دنبال حل آن باشید.

  • رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و نوشیدن مایعات شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) 
  • شرایط پزشکی.
  • داروهای خاص.
  • سابقه خانوادگی نقرس. 
  • سن و جنسیت.
  • .جراحی یا ضربه.  

درمان نقرس

 

چه سبک زندگی باعث نقرس می شود؟

 داشتن سبک زندگی ناسالم از نظر مواد غذایی باعث نقرس می‌شود که  یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و نوشیدن مایعات شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود که خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

اضافه وزن هم تاثیر زیادی بر روی این بیماری دارد. 

 

چگونه این سبک زندگی را تغییر دهیم؟

ورزش کنید:

 ورزش کنید! بی تحرکی بیماری های زیادی را در پی دارد. نقرس هم از این قایده مثتثنی نیست. شاید دلیل اصلی نباشد، ولی در سبک زندگی شما یکی از عوامل تاثیر کذاز به شمار می‌رود.

 به یاد داشته باشید فردی که ورزش می‌کند به رژیم غذایی خود اهمیت زیادی می‌دهد و از مصرف بیش از حد گوشت قرمز و نوشیدنی های قند دار خود داری می‌کند. پس رژیم غذایی غلط خود را با گرفتن برنامه غذایی و ورزشی از فیزیوتراپ متخصص جایگزین کنید. نگران وقت خود نباشید در هفته سه جلسه و هرجلسه 45 دقیقه کافی است.

 استرس را از خود دور کنید:

 استرس را از خود دور کنید. استرس ممکن است باعث حمله نقرس شود و می تواند علائم حمله نقرس را تشدید کند. در حالی که حذف کامل تمام استرس غیرممکن است، راه های مختلفی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد.

 اگر حمله نقرس را تجربه می کنید، کاهش استرس می تواند به شما کمک کند تا روی چیزهایی غیر از درد تمرکز کنید. چه تکنیک های مدیریت استرس برای نقرس موثر است؟ تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و تنفس عمیق را امتحان کنید. کمی تسکین استرس می تواند کمک زیادی به شما کند. 

استراحت و خواب کافی داشته باشید:

 استراحت وخواب کافی حدود 8 ساعت در شب می تواند به شما کمک کند استرس را مدیریت کنید و به طور کلی احساس بهتری داشته باشید.استراحت دادن به مفصل آسیب دیده در طول حمله می تواند به شما در مدیریت علائم نقرس کمک کند.

آب بنوشید:

 آب بنوشید، یکی از ساده ترین راه‌های کمک به درمان آب نوشیدن است. آب بنوشید تا به کلیه هایتان کمک کند کارآمدتر کار کنند. 

 

 نقرس یک وضعیت فوق‌العاده دردناک است، اما ایجاد این تغییرات سالم در سبک زندگی ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند. لازم نیست این تغییرات سبک زندگی را به یکباره ایجاد کنید. وقت خود را صرف کنید و ببینید کدام تغییرات برای شما بهتر عمل می کند.   تمامی این تغییرات زمانی می‌تواند اتفاق بیوفتد که اول بتوانید این بیماری را کنترل کنید. یکی از بهترین و سریع ترن راه‌های کنترل بیماری نقرس، کمک گرفتن از فیزیوتراپی و مصرف دارو است.

 

دارو‌های مورد استفاده در درمان بیماری نقرس

  • کور استروئیدها: این دارو می تواند به صورت خوراکی و تزریقی برای مدیریت درد و درمان در درمان با مصرف حاد مصرف می شود.
  • آلوپورینول: برای کاهش سرعت تولید اسید اوریک و جلوگیری از حملات بعدی کلشی سین: گاهی در فاز حاد استفاده می شود. با این، از آن به دلایل متعددی از عوارض جانبی و دامنه درمانی استفاده می‌شود.
  • مسکن های مکمل: از پروبنسید و سولفین پیرازون ممکن است برای کاهش سطح اورات سرم استفاده شود.  

 

درمان نقرس با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان نقرس

  درمان فیزیوتراپی نقرس تحت الگوی تمرین‌های خاص قرار می‌گیرد: اختلال در تحرک مفصل، عملکرد حرکتی، عملکرد عضلانی و دامنه حرکت مرتبط با التهاب موضعی.

سطح آگاهی فیزیوتراپیست و اهمیت آن:

سطح آگاهی فیزیوتراپیست و اهمیت آن نقش زیادی در طول درمان دارد.

فیزیوتراپیست آگاه است که هر بیمار با سابقه نقرس، هیپراوریسمی و یا تظاهر مفصل سپتیک باید قبل از درمان برای ارزیابی پزشکی ارجاع داده شود. در طول تشدیدهای حاد، فیزیوتراپیست روی تقویت برنامه مدیریتی و اسپلینت، ارتز یا سایر وسایل کمکی برای محافظت از مفاصل آسیب دیده استفاده می‌کند.

سرما درمانی:

سرما درمانی به این شکل است که فیزیوتراپیست شما ممکن است از روش‌هایی مانند یخ درمانی برای تسکین درد استفاده کند. همچنین می‌توان در منزل نیز با استفاده از یخ یا کمپرس سرد، درد ناشی از نقرس را کاهش داد. با این حال، در بسیاری از موارد انجام فیزیوتراپی مستقیم بر روی مفصل دردناک بوده است و در این مدت، حفظ و بالا نگه داشتن مفصل توصیه می شود.

مطالعه ای در سال 2002 در مجله روماتولوژی نشان داد که استفاده از سرما درمانی برای کاهش درد ناشی از حملات حاد نقرس ممکن است موثر باشد. منبع https://www.physio-pedia.com/Gout

مشاهده و رفع الگو‌های غلط:

مشاهده و رفع الگوهای غلط کمک زیادی به سریع‌تر شدن درمان نقرس می‌کند. فیزیوتراپیست می‌تواند شما را در استفاده از وسایل کمکی مانند عصا راهنمایی کند. لنگیدن در حین راه رفتن حتی به مدت کوتاهی باعث ایجاد الگوهای غلط می شود و فشار زیادی را به مفاصل دیگر به خصوص مفاصل می کند. فیزیوتراپیست شما پس از رفع حمله نقرس، از عدم ایجاد عادات و الگوهای راه غلط در بیمار نیز مطمئن می‌شود.

فیزیوتراپیست همچنین می تواند به بیمار در ایجاد یک برنامه ورزشی مناسب و کنترل وزن خود کمک کند.

روش‌های جدید برای درمان نقرس به کمک فیزیوتراپی:

روش های جدید برای درمان نقرس به کمک فیزیوتراپی آمده که به موفقیت آمیزترین‌ها میپردازیم.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی وجود دارد که نشان می‌دهد، طب سوزنی الکتریکی (الکترواکوپانکچر)، نتایج نسبتاً خوبی برای درمان نقرس به همراه دارد. درمان طب سوزنی (الکترواکوپانکچر) بیشتر به این دلیل مؤثر است که اسید اوریک خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته می‌یابد.

 مطالعه دیگری در مورد طب سوزنی الکتریکی همراه با درمان مسدودکننده موضعی در آرتریت حاد نقرسی وجود دارد که نشان دهنده بهبود وضعیت سلامت بیماران است. نتیجه این درمان موفقیت آمیز بوده و همچنین سطح اسید اوریک خون را کاهش می دهد.  

چند آمار جالب در مورد نقرس:

  • حدود 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان به نقرس مبتلا هستند.
  • چهار درصد از مردم در ایالات متحده نقرس دارند.
  • بروز نقرس در سال های اخیر در کشورهای توسعه یافته رو به افزایش بوده است.
  • بنجامین فرانکلین و توماس جفرسون هر دو مبتلا به نقرس بودند.