آشنایی با مشکل زانوی پرانتزی و ضربدری

ناهنجاری‌های زانو (زانوهای پرانتزی و ضربدری)

آیا دچار ناهنجاری زانو هستید؟ این ناهنجاری ممکن است پاهای پرانتزی یا ضربدری باشد. بسیاری از افراد تا حدی دچار این  ناهنجاری ها هستند اما این میزان ناهنجاری منجر به آسیب نمی‌شود. این درحالی است که برخی بیماران خاص که دچار پاهای پرانتزی یا ضربدری هستند مستعد برخی آسیب های مربوط به زانو می باشند.

ناهنجاری‌ زانو چیست؟

وقتی که یک زانوی متعادل باشد وزن بدن به طور مساوی از وسط مفصل منتقل می شود. در این حالت وزن بدن به طور مساوی بین قسمت‌های میانی (داخلی) و جانبی (خارجی) زانو توزیع می گردد. بیمارانی که مبتلا به ناهماهنگی اندام تحتانی هستند (که به عنوان زانوهای پرانتزی یا ضربدری نیز شناخته می شوند)، بیشتر مستعد آسیب و درد زانو هستند. دکتر جرویس یاو (Jervis Yau) متخصص ارتوپدی زانو، به بیماران ساکن در مناطق Santa Barbara (سانتا باربارا)، گلتا (Goleta)، سانتا ماریا (Sanata Maria) و ونتورا (Ventura)، کالیفرنیا که از ناهماهنگی رنج می‌برند کمک می کند تا به کمک روش های درمانی محافظتی یا جراحی از آسیب پیشگیری کنند.

ناهنجاری‌های واروس (ساق پا) و والگوس (پرانتزی) معمولاً در اثر ناهنجاری مادرزادی، آسیب مفصل، نقص منیسک و آرتروز ایجاد می‌شوند. در بیمارانی که دچار ناهنجاری واروس هستند، وزن بدن عمدتاً از قسمت میانی (داخلی) زانو عبور می‌کند. در حالیکه در بیماران مبتلا به ناهنجاری والگوس، وزن بدن عمدتاً از بخش جانبی (خارجی) مفصل عبور می‌کند. هر دو این ناهنجاری ها می‌توانند در نتیجه کار بیش ازحد، چاقی یا آسیب بدتر شوند.

علائم زانوهای پرانتزی و ضربدری چیست؟

شایع‌ترین علامت ناهنجاری واروس و والگوس زانو به‌ترتیب درد مفصل داخلی و جانبی آن است. در صورت عدم درمان یا آسیب دیدگی زانو، این درد تشدید خواهد شد. بیمارانی که از این ناهنجاری ها رنج می‌برند نیز ممکن است دچار سفتی مفاصل، تورم و التهاب مداوم شوند.

نحوه تشخیص زانوهای پرانتزی و ضربدری

برای تشخیص باید یک معاینه فیزیکی کامل توسط دکتر انجام شود تا وضعیت ناهنجاری به درستی تشخیص داده شود. دکتر تست‌های مختلفی را برای بررسی هم‌ترازی کلی پا انجام می دهد. او همچنین تعادل زانو را بررسی می‌کند تا ببیند وزن در حالت ایستاده چگونه توزیع می‌شود. دکتر همچنین ممکن است برای مشخص کردن شدت ناهماهنگی و آسیب یک سری عکس‌برداری با اشعه ایکس و MRI انجام دهد. این بررسی ها کمک می‌کنند تا برنامه درمانی بهینه ای برای فرد تعیین شود.

چگونه می توان زانوهای پرانتزی و ضربدری را درمان کرد؟

روش غیرجراحی

معمولاً ناهنجاری واروس و والگوس را می توان از با استفاده از روش های محافظتی بهبود بخشید. معمولاً یک زانوبند مخصوص به نام unloader همراه با داروهای ضد التهابی (NSAIDS)، تغییر نحوه فعالیت و فیزیوتراپی به عنوان درمان استفاده می‌شود. همچنین برای کمک به کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل زانو از درمان‌های تزریقی مختلف نیز می توان استفاده کرد.

جراحی برای زانوی پرانتزی و ضربدری

بیمارانی که نیاز به جراحی زانوی پرانتزی دارند می توانند از چندین گزینه مختلف برای بهبود میزان ناهنجاری استفاده کنند. معمولا بیماران جوان‌تر از روش‌های تنظیم مجدد (جراحی استئوتومی زانو) استفاده می کنند. در این روش، برای اصلاح بدشکلی زانو نیاز به برش دقیق استخوان هست. در افراد مسن‌تر، می توان تک بخش از زانو یا کل آن را جایگزین کرد. در مشاوره اولیه بیمار توسط دکتر، جزئیات بیشتری در مورد بهترین گزینه درمان جراحی گفته خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زانوهای پرانتزی و ضربدری و اینکه آیا برای اصلاح آن نیاز به جراحی دارید یا نه، می توانید متخصصین ارتوپدی مشورت کنید.