ورم پا و کبودی بعد از جراحی عمل تعویض مفصل زانو

ورم پا بعد از جراحی عمل تعویض مفصل زانو

ورم پا بعد از جراحی عمل تعویض مفصل زانو یکی از رایج ترین اختلالاتی است که مشاهده میشود. در بیشتر موارد هم تورم و یا کبودی های ایجاد شده به تدریج و فاقد نیاز به معالجه های خاص پزشکی به مرور رفع می‌شود.تورم به عنوان برآمدگی یک بدن تعریف می شود. در مورد زانو پس از جراحی تعویض مفصل زانو، تورم در نتیجه تجمع مایع اضافی در بافت مفصل زانو است.در حین جراحی  پوست، بافت های نرم و استخوان ها برای انجام جراحی بریده می‌شوند. از آن‌ جایی که بهبودی آن‌ها زمان می‌برد، ممکن است مایع اضافی در بافت به عنوان بخشی از زنجیره التهابی که منجر به بهبودی می شود، تجمع پیدا کند.

تورم و درد شایع‌ترین شکایت بعد از تعویض مفصل زانو است. تورم طبیعی است و معمولاً در هفته اول متوسط ​​تا شدید است اما در هفته‌ها و ماه‌های بعد به تدریج کاهش می یابد. تورم خفیف ممکن است به طور معمول تا شش ماه پس از جراحی باقی بماند. با این حال، راه‌های زیادی برای مدیریت علائم پس از عمل و تسهیل بهبودی وجود دارد.پس از درد و تورم اولیه، بیشتر افراد در عرض چند هفته پس از انجام جراحی مفصل زانو، متوجه بهبود چشمگیر در ناحیه زانو خواهند شد.

دلایل ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

در حالی که تورم طبیعی پس از جراحی تعویض زانو به تدریج بهبود می‌یابد، گاهی اوقات تورم ممکن است یک آسیب جدی مانند ترومبوز ورید عمقی یا عفونت باشد. عفونت مفصل زانو ممکن است در دوره بلافاصله پس از عمل، چند هفته یا چند ماه پس از جراحی یا حتی سال‌ها پس از جراحی رخ دهد. تورم مفصل زانو در اثر عفونت ممکن است همراه با قرمزی و درد ظاهر شود. عفونت همچنین ممکن است باعث تب شود و در موارد شدید عفونت، ممکن است ترشح وجود داشته باشد. تورم مرتبط با عفونت به دلیل التهاب و تشکیل مایع ثانویه در نتیجه فعالیت باکتری است. محل جراحی تعویض زانو عفونی شده نیاز به بررسی خون و رادیولوژی و همچنین نیاز به جراحی مجدد دارد. تورم همچنین ممکن است در نتیجه ترومبوز سیاهرگی عمقی ایجاد شود. ترومبوز عمیق در نتیجه تشکیل لخته خون در داخل وریدهای پا رخ می‌دهد. جراحی های بزرگ مانند تعویض مفصل زانو یک عامل خطرناک برای ترومبوز ورید عمقی است. تورم ممکن است بالای زانو باشد. لخته خون ممکن است از وریدها و ریه ها عبور کند، وضعیتی که به عنوان آمبولی ریه شناخته می شود. آمبولی ریه ممکن است منجر به تنگی نفس شود و در صورت عدم درمان ممکن است کشنده باشد. به بیماران توصیه می شود برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی هر چه سریع‌تر پس از جراحی تعویض مفصل زانو، شروع به حرکت کنند. معمولاً بیماران می توانند روز عمل یا روز بعد راه بروند. تورم پس از جراحی تعویض زانو طبیعی است، اما در صورت افزایش تورم همراه با علائم دیگر، حتما تورم را به جراح خود اطلاع دهید.

در مقاله عمل جراحی تعویض مفصل زانو و فیزیوتراپی میتوانید اطلاعات کامل تری در مورد این نوع جراحی زانو داشته باشدی.

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو نیاز به صبوری و مراقبت‌هایی دارد. به یاد داشته باشید تورم بخشی طبیعی از روند بهبودی است. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، بسیاری از افراد در چند روز یا هفته‌های اول پس از جراحی تورم متوسط ​​تا شدید و 3 تا 6 ماه پس از جراحی ورم خفیف تا متوسط ​​را تجربه می کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی زانو می‌تواند تمرین‌هایی به شما بدهد که با انجام آن‌ها تورم را کاهش دهید. بالا بردن پای خود روی بالش در رختخواب برای چند ساعت هر روز بعد از ظهر کمک کننده خواهد بود.

کمپرس سرد

کمپرس سرد برای کاهش تورم و التهاب مفصل زانو و بافت اطراف آن بسیار موثر است. ساده‌ترین و ارزان ترین راه تهیه کیسه یخ است!

کمپرس منظم برای مدیریت تورم پس از تعویض زانو توصیه می شود. به بیماران توصیه می شود از کیسه یخ استفاده کنند زیرا دمای سرد به کنترل درد و تورم کمک می کند.

یخ زدگی باعث باریک شدن رگ های خونی در ناحیه می‌شود و منجر به کاهش جریان مایع به ناحیه و کاهش تورم می شود.

فیزیوتراپیست شما ممکن است استفاده از کیسه یخ را 3 تا 4 بار در روز و هر بار حدود 20 دقیقه توصیه کند.

اگر هیچ بهبودی مشاهده نکردید یا اگر فکر می کنید استفاده از کیسه یخ برای مدت طولانی تری ممکن است کمک

کننده باشد، با فیزیوتراپ یا پزشک خود صحبت کنید. پس از چند هفته، اعمال گرما نیز می تواند کمک کننده باشد.

اگر تورم جدید یا شدید دارید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این می تواند نشانه لخته شدن خون یا عفونت مفصل زانو باشد.

وضعیت پا در هنگام استراحت

به بیماران توصیه می شود که کمی پای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهند. ارتفاع به جریان برگشت مایع از پاها به بدن کمک می کند.

مقابله با کبودی

کبودی اطراف زانوی شما ممکن است 1 تا 2 هفته بعد از جراحی ادامه داشته باشد. کبودی به شکل رنگ ارغوانی نشان دهنده تجمع خون در زیر پوست است. در بیمارستان، تیم مراقبت های پزشکی ممکن است برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی، یک رقیق کننده خون به شما بدهد، که ممکن است به کبودی اضافه شود. مقداری کبودی طبیعی است و با گذشت زمان کاهش می یابد، اما می تواند با حساسیت بیشتری همراه باشد. می توانید با بالا بردن پای خود التهاب و کبودی را کاهش دهید.

تمرینات خود را دنبال کنید. فیزیوتراپیست تمریناتی را برای کمک به تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و افزایش جریان خون در اطراف زانو توصیه می کند.

این تمرینات باعث بهبودی می شود و به تخلیه مایع از بافت دردناک کمک می کند و کبودی هم به مرور از بین می‌برد.

ورم پا و کبودی بعد از تعویض مفصل زانو

ضعف و درد پا پس از بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ضعف و درد پا پس از بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به ندرت اتفاق می‌افتد! عوارض بعد از جراحی تعویض زانو نادر است اما برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی همچنان درد داشته باشند. زانو درد مداوم شایع ترین علامت نارضایتی بیماران پس از جراحی تعویض زانو است.

درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل زانو بخشی از روند بهبودی است. درد ممکن است با تورم همراه باشد و به طور کلی در 2-3 هفته اولیه کاهش می یابد.

درد معمولاً با داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا داروهای مخدر کوتاه مدت کنترل می شود.

در حالی که درد زانو در چند روز اولیه به آرامی از بین می رود، برخی از بیماران ممکن است تا چند هفته پس از جراحی به داروهای مسکن نیاز داشته باشند. فیزیوتراپی و تمرینات خانگی به کاهش درد کمک می کند.

عوارض جانبی

درد ممکن است تا چند هفته پس از تعویض کامل مفصل زانو ادامه داشته باشد. تورم معمولاً 2 تا 3 هفته پس از جراحی ادامه دارد، اما ممکن است 3 تا 6 ماه ادامه داشته باشد. کبودی ممکن است 1 تا 2 هفته پس از جراحی ادامه داشته باشد.