کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

تست های ویژه در اندام تحتانی بدن

تست های ویژه در اندام تحتانی بدن

اگر شما هم به درد لگن ، زانو یا مچ پا مبتلا هستید، می توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا وی، یک معاینه ی کامل از شما به عمل آورد تا دلیل اصلی مشکل اندام تحتانی شما مشخص گردد و یک استراتژی درمانی مناسب از سوی فیزیوتراپیست، برای شما طراحی شود. ممکن است یکی از اجزای معاینه ی فیزیوتراپیست برای تعیین علت درد شما، تست های ویژه ی اندام تحتانی باشد.اغلب، تست های خاصی توسط فیزیوتراپیست برای کمک به تشخیص اختلالات اسکلتی عضلانی انجام می شود. تست های تشخیصی متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن ها برای تشخیص خاصی کاربرد دارد. در صورت انجام یک تست خاص به صورت صحیح ، همه ی مشکلات عضلانی، مفاصل ، تاندون ها و رباط ها می توانند با یک نتیجه ی مثبت تأیید شوند. برای مرور تست های رایج و ویژه ی اندام تحتانی ، در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

انواع تست های ارتوپدی برای اندام تحتانی

اگر در ناحیه ی لگن ، زانو یا مچ پا با مشکل مواجه هستید ،حتما با یک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست مشورت کنید. تا در مورد وضعیت خودتان، اطلاعات بیشتری کسب کنید و درمان صحیح و متناسب با مشکلی که دارید را آغاز نمایید.


تست پاتریک یا FABER 

تست پاتریک

تست پاتریک یا FABER ،یک تست غربالگری برای آسیب شناسی مفصل ران یا استخوان خاجی کاربرد دارد.روند اجرای تست پاتریک به شرح زیر می باشد:

1.ابتدا فیزیوترایست، بیمار را در وضعیت خوابیده به پشت قرار می دهد.

2.سپس پای وی را خم کرده و پای مورد تست را روی زانوی مقابل قرار می دهد. (اجرای حرکت های خم کردن ، به بیرون باز کردن ، چرخش خارجی در ناحیه لگن در این مرحله باید صورت گیرد).

3.به آرامی قسمت فوقانی مفصل زانو توسط فیزیوتراپیست، برای تست، فشار داده می شود و پا برای باز شدن بیشتر به بیرون، به پایین برده می شود.

4.اگر درد یا اختلال در ناحیه ی لگن یا مفصل ساکروایلیاک (مفصلی میان استخوان خاجی و بخش فوقانی پشتی لگن) وجود داشته باشد یا اگر پا نتواند به همان وضعیتی برسد که پای مقابل (پای سالم) می تواند به آن برسد ، نتیجه ی تست، مثبت خواهد بود.

مثبت شدن نتیجه ی تست پاتریک ممکن است نشان دهنده ی آسیب شناسی مفصل ران مانند آرتروز یا پارگی لابروم (بخش بیرونی محل مفصل کاسه ای که معمولا کمی ورودی آن را بزرگتر می کند ) باشد. همچنین، سفت شدن عضله ی داخلی کفل در شما ممکن است سبب مثبت شدن نتیجه ی تست پاتریک شود.

تست اوبر

تست اوبر

تست اوبر برای ارزیابی سفتی نوار لگن-درشت نی و عضله ی تنسورفاسیالاتا(عضله ی داخل جیبی هم نام دارد!) انجام می شود.
مراحل تست اوبر به ترتیب، به شرح زیر انجام می شود:

1.ابتدا بیمار را در وضعیت دراز کشیده روی میز یا رو به پهلو مورد تست قرار می دهند.

2.مفصل ران را بصورت صاف میکشند و به بیرون هم کشش می دهند.

3.فیزیوتراپیست سعی می کند پا را به طرف میز پایین بیاورد (اضافه کند) و سپس، آن را رها می نماید.

4. اگر پا در وضعیت کشیده شده به بیرون(سمت خارج) باقی بماند ، نتیجه ی تست اوبر، مثبت می شود.

5.این تست ممکن است به دو صورت انجام گیرد: یکی با خم شدن زانوی مورد تست قرار گرفته و دیگری، با صاف کردن کامل آن زانو.

سفت شدن نوار لگن-درشت نی در فرد ممکن است منجر به بروز سندرم اصطکاک نوار لگن-درشت نی (ITBS) یا سندرم استرس کشکک ران (PFSS) شود. ممکن است از خدمات فیزیوتراپی برای کاهش درد زانو در این شرایط استفاده شود. توانبخشی برای سندرم اصطکاک نوار لگن-درشت نی یا سندرم استرس کشکک ران بر بازگرداندن قدرت طبیعی خم کننده ی ران و عضله ی چهارسر ران و کشش ماهیچه هایی که احتمال سفت شدگی در آن ها وجود دارد، تمرکز می کند.

تست توماس

تست توماس

از تست توماس برای ارزیابی انقباض خم شدگی عضله ی ایلیوپوساس (یکپارچگی دو عضله ی مهم ایلیاکوس و سواس بزرگ که ستون مهره را به لگن مرتبط می سازند) استفاده می گردد.

معرفی مطلب مرتبط

مطلب مرتبط دیگری با موضوع  تست های رباط های مفصل زانو نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

مراحل انجام تست توماس به شرح زیر می باشد:

 

  1. ابتدا فیزیوتراپیست، بیمار را روی میز معاینه به حالت خوابیده قرار می دهد.
  2. فیزیوتراپیست، ران و زانو را در سمتی که مورد تست قرار نگرفته است، خم می کند و از بیمار می خواهد تا زانو را روی سینه ی خود نگه دارد. پای خم نشده در این تست، توسط فیزیوتراپیست مورد بررسی قرار می گیرد.
  3. اگر پای مورد تست، از روی میز بلند شود ، نتیجه ی تست، مثبت می پردد ، که نشان دهنده ی انقباض عضله ایلیوپوساس طی خم شدن اش می باشد.
  4. تست توماس را می توان با بیمار در نزدیکی لبه ی میز و درحالی که پای مورد تست روی میز آویزان می باشد، انجام داد. به این ترتیب ، سفت شدن عضله ی چهارسر ران نیز قابل ارزیابی خواهد بود.
  5. اگر زانوی مورد تست در حالی که بیمار، پای خود را روی لبه ی میز به صورت صاف شده، دراز کشیده است خم نشود ، تست سفت شدن عضله ی چهار سر ران مثبت می گردد.