کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

آیا ورزش حرفه‌ای و یا تمرینات قدرتی مانع رشد کودکان می‌شود؟

آیا ورزش حرفه‌ای و یا تمرینات قدرتی مانع رشد کودکان می‌شود؟

 

تمرینات قدرتی مانع رشد کودکان نمی‌شود.

من یک عمو هستم و همیشه برایم مهم بوده خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایم به ورزش به چشم یک کار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده نگاه نکنند، بلکه ورزش را یک سرگرمی و بخشی ضروری از زندگی روزمره بدانند. من همچنین یک فیزیوتراپیست هستم و برایم مهم است که اشتباهاتی که والدین در رابطه با تناسب اندام فرزندانشان مرتکب می‌شوند را اصلاح کنم.

بیایید با تمرینات قدرتی شروع کنیم.  بیشتر بزرگسالان از مزایای تمرینات قدرتی آگاه هستند اما باور عجیبی در میان آنان رایج شده که از تمرینات قدرتی کودکان و نوجوانان ممانعت می‌کنند. باور آن‌ها این است که تمرینات قدرتی؛ به ویژه تمرینات مقاومتی مانند اسکات مانع رشد می‌شوند و در نتیجه بسیاری از والدین و کارکنان باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند کودکان تا سن 16 سالگی به باشگاه بروند.

این باور از کجا آمده؟ بسیاری از باورهای غلط از برداشت‌های اشتباه مسائل علمی بوجود آمده‌اند. تصور می‌شود به عنوان مثال اگر یک نوجوان 12 ساله ورزش‌های مقاومتی انجام دهد، فشار زیادی بر صفحات رشد او (مناطق بافتی در حال رشد در استخوان‌های بلند) وارد می‌شود و از رشد استخوان‌ها به طول مطلوب خود جلوگیری می‌کند.

این باور صحت علمی ندارد. تمرینات قدرتی به هیچ وجه مانع رشد نمی‌شود. بالعکس با انجام آن‌ها از آسیب‌هایی که کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آن هستند، جلوگیری می‌شود. شدیداً توصیه می‌شود که به‌ویژه ورزشکاران نوجوان تمرینات قدرتی منظم داشته باشند تا هم عملکرد خود را بهبود بخشند و هم خطر آسیب جدی را کاهش دهند. فراموش نکنید که مثل همیشه، تمرینات قدرتی را به‌مرور انجام دهید و تکنیک‌ها را از یک متخصص بی‌آموزید.

همین طور باور غلطی که درباره ورزش ژیمناستیک وحود دارد !

شاید شما هم شنیده باشید که اگر کودکی به کلاس ژ یمناستیک برود قدش کوتاه می ماند یا مانع رشد قدی اش می شود اما این باور از کجا آمده است؟

در ورزش ژیمناستیک به طور کل افراد با قامت کوتاه نسبت به افراد بلند قد موفق تر هستند و عموم مردم فکر میکنند که ژیمناستیک باعث این ماجراست در حالی که هیچ ربطی به این رشته ورزشی ندارد. چه بسی حرکات کششی که در این ورزش وجود دارد به رشد قدی فرزندان شما کمک میکند

علاوه بر این ها افرادی که زودتر در زندگی ورزش را شروع می‌کنند، احتمالاً این عادت را تا بزرگسالی نیز ادامه می‌دهند. ضمن اینکه به جلوگیری از مشکلات وضعیتی (postural) و الگوی حرکتی نیز کمک می‌کند. این مشکلات غالباً در نتیجه عضلات و تاندون‌های بدون شرط (unconditioned) و یا نامتعادل بوجود می‌آیند که ناشی از زندگی پشت‌میزنشینی است.

بسیاری از مردم هنوز بر این باور هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم این دانش را با هر پدر و مادری که می‌شناسید به اشتراک بگذارید. شما به فرزندان آن‌ها و ما فیزیوتراپیست‌ها لطف بزرگی می‌کنید!

اینکه بخواهید کودکان پیش از موعد و زودهنگام در ورزشی متخصص شوند، درست نیست.

وقتی کودکی به ورزشی خاص علاقه یا استعداد نشان می‌دهد، ممکن است والدین یا معلمانش او را وادار کنند تا فقط روی آن ورزش تمرکز کند و مهارت خود را به حداکثر برساند. با این امید که روزی آن ورزش را در سطح بالا وحرفه‌ای  انجام دهند. نیت آن‌ها خوب و منطقی است اما آیا بهترین راه برای خوب شدن در کاری این است که زمان زیادی صرف انجام آن کرد؟

متاسفانه این درست نیست. تخصص پیش از موعد در یک زمینه خاص، هیچ مزیتی نسبت به انجام فعالیت‌های متنوع ندارد و برخی شواهد نشان می‌دهد که اثر معکوس دارد. به یاد داشته باشید، کودکان زمانی که ورزش می‌کنند علاوه بر داشتن اندامی متناسب‌تر، یاد می‌گیرند که چگونه از بدن خود استفاده کنند، بنابراین هرچه فعالیت‌های متنوع‌تری انجام دهند، از نظر جسمی انعطاف‌پذیرتر و توانمندتر خواهند شد.

کسب مهارت زود هنگام، خطر آسیب را با وارد کردن فشار بیش از حد به بدن افزایش می‌دهد، به عنوان مثال، آسیب‌های بالاتنه در تنیس یا آسیب‌های پایین تنه در فوتبال. اگر به کودک روتین‌های آموزشی سخت‌گیرانه تحمیل کنید، ممکن است اشتیاق خود را به آن ورزش از دست بدهند.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید یک ورزشکار نوپا در درون کودک شما وجود دارد، او را تشویق کنید تا هر اندازه که می‌خواهد ورزش و فعالیت‌های مختلف انجام دهد. فقط مطمئن شوید که زیاده‌روی نکنند