کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

7 نشانه اینکه باید فیزیوتراپیست خود را تغییر دهید.

7 نشانه اینکه باید فیزیوتراپیست خود را تغییر دهید.

فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، خانه‌های سالمندان از نزدیک با بیماران سر و کار دارند. حتی اگر به دلیل مشکلات حرکتی قادر به ترک خانه نباشید، برخی از فیزیوتراپیست‌ها به منزل شما می‌آیند.اگر به دنبال یافتن یک فیزیوتراپیست مناسب هستید، بهتر است قبل از شروع فیزیوتراپی، چند سوال اساسی از خود بپرسید. چراکه ممکن است فیزیوتراپیستی پیدا کنید که خوب باشد اما نتواند با شما ارتباط برقرار کند. در ادامه به نشانه‌های لازم برای تغییر فیزیوتراپیست اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بهترین نتیجه، به آن‌ها توجه کنید.

1. شما نتوانسته‌اید با فیزیوتراپیست خود ارتباط خوبی برقرار کنید

ارتباط با فیزیوتراپیست

هنگامی‌که در جلسات فیزیوتراپی شرکت می‌کنید، باید احساس کنید که فیزیوتراپیست در کنار شما قرار گرفته‌ است تا به شما کمک کند بهتر حرکت کنید. لازم نیست فیزیوتراپیست تبدیل به بهترین دوست شما شود، بلکه فقط باید با او احساس راحتی کنید و احساس کنید که یک رابطه درمانی مثبت و مطلوب بین شما دو نفر ایجاد شده است.

پس اگر سه یا چهار جلسه از فیزیوتراپی شما می‌گذرد و هنوز نمی‌توانید نام فیزیوتراپیست خود را به خاطر بسپارید، احتمالا تا جلسات پایانی نیز با او خود ارتباط محکمی برقرار نخواهید کرد. شاید وقت آن رسیده است که به دنبال درمانگر دیگری باشید.

2. فیزیوتراپیست به صحبت‌ها و نیازهای شما توجه نمی‌کند

برنامه درمانی فیزیوتراپیست

نمی‌توان انکار کرد که اغلب افراد در مورد اینکه کارها چگونه باید انجام شوند ایده‌هایی دارند و گاهی صرف نظر کردن از آن ایده‌ها و روش‌ها برایشان دشوار است. فیزیوتراپیست شما نیز مهارت‌ها و روش‌های خاص خود را دارد که در طی سال‌ها برای کمک به درمان بیماران آموخته است و ممکن است نسبت به این روش‌های درمانی تعصب داشته باشد.البته ممکن است این روش‌های خاص برای شما کارساز نباشد. اگر چنین است، با فیزیوتراپیست خود در مورد تغییر برنامه توانبخشی مطابق با نیازهای خود صحبت کنید. اگر فیزیوتراپیست تمایلی به تغییر برنامه درمانی شما ندارد، شاید باید یک درمانگر جدید پیدا کنید.

3. گرفتن وقت ملاقات از کلینیک فیزیوتراپی برای شما دشوار است

ویزیت ویزیت از کلینیک فیزیوتراپی

اگر با یک کلینیک فیزیوتراپی تماس گرفته‌اید و متوجه شده‌اید که باید بیش از چند هفته صبر کنید تا بتوانید جلسات درمانی خود را آغاز کنید، شاید باید کلینیک دیگری پیدا کنید. زیرا مطالعات نشان می‌دهند که در صورتی پاسخ مطلوب دریافت خواهید کرد که مراقبت صحیح در اوایل بروز بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند کمردرد و درد شانه انجام شود.

اگر قرار است هفته‌ها طول بکشد تا بتوانید جلسات فیزیوتراپی را شروع کنید، شاید پیدا کردن یک درمانگر که بتواند فورا شما را درمان کند بهترین کار باشد.

4. متوجه صدور صورت‌حساب نادرست و درخواست غرامت از شرکت بیمه شده‌اید

صورتحساب بیمه فیزیوتراپی

معمولا بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها توسط شرکت‌های بیمه حقوق خود را دریافت می‌کنند. پس از پایان جلسات فیزیوتراپی، شرکت بیمه ممکن است یک صورت‌حساب برای شما ارسال کند که در آن به تمام هزینه‌های درمانی اشاره شده است.

اگر متوجه شدید که فیزیوتراپیست شما برای روش درمانی که دریافت نکرده‌اید صورتحساب صادر کرده است، باید در این زمینه با وی و شرکت بیمه صحبت کنید. اگر متوجه شدید که فیزیوتراپیست از روی عمد این کار را کرده است، بهتر است شرکت بیمه خود را مطلع کنید تا اقدامات مناسب برای از بین بردن هرگونه تقلب یا سوءاستفاده در آینده انجام شود.

5. فیزیوتراپیست شما فقط درمان‌های غیرفعال را ارائه می‌دهد

درمان غیرفعال در فیزیوتراپی

اگرچه درمان‌ها و روش‌های غیرفعال مانند اولتراسوند (انتشار امواج فراصوت)، کشش یا ماساژ؛ بخش مهمی از هر برنامه فیزیوتراپی هستند اما نباید کل فرآیند را تشکیل دهند. زیرا اکثر مطالعات نشان می‌دهند که درمان‌های فعال مانند تمرینات ورزشی و اصلاح وضعیت بدن نیز برای بهبود بسیاری از مشکلات اسکلتی عضلانی مفید هستند.

پس قبل از شروع جلسات درمانی، مطمئن شوید که فیزیوتراپیست شما در مورد وضعیت شما به خوبی آموزش دیده است و راه حل‌هایی برای مراقبت و کمک به وضعیت شما ارائه می‌دهد. بهتر است بدانید که درمان‌های غیرفعال ممکن است فقط شما را به فیزیوتراپیست وابسته کنند اما درمان‌های فعال به شما کمک می‌کنند تا بر وضعیت خود کنترل کافی را داشته باشید.

6. فیزیوتراپیست به دلیل مشغله زیاد تمرکز لازم روی برنامه درمانی شما ندارد

تمرکز در جلسه فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست شما ممکن است فردی پرمشغله باشد، همزمان یک یا دو بیمار بیماران را مدیریت کند و تلاش کند تا هر فرد مراقبت‌های لازم را دریافت کند. این روند ایرادی ندارد. در واقع شما زمانی باید نگران وضعیت خود باشید که فیزیوتراپیست همزمان بین تخت شما و چهار بیمار دیگر در رفت و آمد است. در این شرایط توصیه می‌کنیم فیزیوتراپیست خود را عوض کنید و درمانگری پیدا کنید که می‌تواند توجه بیشتری به شما کند.

برخی از کلینیک‌های فیزیوتراپی، مدت زمان هر جلسه فیزیوتراپی را 15 دقیقه در نظر می‌گیرند و برخی دیگر برای هر جلسه مدت زمان 20 یا 30 دقیقه را برنامه‌ریزی می‌کنند. حتما قبل از شروع جلسات، از کلینیک مورد نظر خود بپرسید که هر قرار ملاقات چقدر باید طول بکشد؟ و آیا فیزیوتراپیست همزمان روی چند بیمار کار می‌کند؟ اگر متوجه شدید که شرایط مطلوب نیست، بهتر است به دنبال فیزیوتراپیستی باشید که بتواند برای شما زمان بیشتری را اختصاص دهد.

7. روش‌های درمانی توسط یک فرد متخصص و دارای مجوز ارائه نمی‌شود

تکنسین فیزیوتراپی

اگرچه جلسات فیزیوتراپی باید توسط فیزیوتراپیست برگزار شوند اما بسیاری از کلینیک‌ها افراد دیگری مانند مربیان ورزشی، دستیاران فیزیوتراپی یا تکنسین‌های توانبخشی نیز دارند که به فیزیوتراپیست‌ها در مدیریت بیماران و بهبود روند درمان کمک می‌کنند.

اصولا برنامه درمانی و مراقبتی شما نباید توسط این افراد انجام شود و فقط فیزیوتراپیست که دارای مجوز است می‌تواند روند درمان را آغاز کند.

اگر از اعتبار شخصی که برنامه فیزیوتراپی شما را اجرا می‌کند مطمئن نیستید، حتما در این زمینه سوال کنید.  در صورتی که روند درمان شما توسط یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای و دارای مجوز انجام نمی‌شود، ممکن است زمان پیدا کردن یک کلینیک جدید فرا رسیده باشد.

سخن آخر

مطمانا اگر با فیزیوتراپیست خود احساس راحتی نکنید، فیزیوتراپیست شما به نیازهای شما توجه نکند، گرفتن وقت ملاقات از کلینیک فیزیوتراپی برای شما دشوار باشد، متوجه صدور صورت‌حساب نادرست از سوی فیزیوتراپیست شده‌اید، فیزیوتراپیست شما فقط درمان‌های غیرفعال را ارائه دهد و تصمیمی برای ارائه درمان‌های فعال نداشته باشد، فیزیوتراپیست به دلیل مشغله زیاد تمرکز لازم روی برنامه درمانی شما نداشته باشد و سعی کند همزمان چند بیمار را مدیریت کند و روش‌های درمانی توسط یک فرد غیرمتخصص و بدون مجوز ارائه شود، لازم است به یک کلینیک یا فیزیوتراپیست دیگر مراجعه کنید.

فراموش نکنید که فیزیوتراپی یک فرآیند تخصصی است و برای کسب نتایج مطلوب باید به روند آغاز و پیشروی آن توجه کرد!